Rocky + karta

Erik Bergwall erik.bergwall at edu.vasteras.se
Mon Nov 5 22:29:53 CET 2001

I serien "Rocky" av Martin Kellerman (vilken enligt mig är en väldigt bra
serie) såg jag idag till min stora glädje (eller?) att Rocky,
huvudpersonen, blir så överraskad i en ruta så han utbrister ett "Kvack!".
Ska man tolka detta som att Kalle Anka når ut i oanade skrymslen och vrår
där han normalt inte brukar finnas? Har någon något svar? För det är väl
inte ofta en hund (som ju Rocky är) utropar ett läte som hör ankorna till?

Sedan vill jag när jag ändå håller på fråga om en helt annan grej: När vi
ändå håller på att prata om Ankeborg, så skulle jag gärna vilja veta vem
(eller vilka) det var som ritade Ankeborgs-kartan som följde med i KA &
C:O någon gång -97 eller -98? Det tycker jag var ett alldeles fenomenalt
påhitt. Nackdelen är väl att man kanske gör kartan till en officiell
sådan, och säger att "såhär är det". Att sammanställa kartan kan ju sägas
vara samma "dilemma" som Don Rosa stod inför när han skulle göra Joakims
Liv? Vad prioriterades när man ritade kartan?
Själv tycker jag att kartan innehåller några fel. Kalle Ankas hus brukar
väl vara framför pengabingen, eller är jag helt ute i det blå? Och nog
hade jag föreställt mig Anklanda flygplats som lite större.... Men det är
ju en personlig åsikt, förstås......

/Erik