SV: Ankism digest, Vol 1 #432 - 5 msgs

Stefan Diös pyas at swipnet.se
Tis Nov 6 03:14:34 CET 2001

Bror (om "Mitt liv i ett äggskal):

>Jag ser i alla fall att Hr Diös till och med fick in serieskaparens
>namn i en pratbubbla...  Det är jag SÄKER på att det är avsiktligt
>dessutom.. :-)

Hur kan du vara så säker på det? Det kan ju vara världens mest typiska
tillfällighet. Har vi pratat om saken förr? :-)

I alla fall har du förstås rätt. Återigen är det länge sedan, så jag kan
inte ge några exakta detaljer, men jag har för mig att det i det italienska
originalet fanns en insmugglad referens någonstans i slutet av serien. Till
vad minns jag inte på rak arm, men Marco Rota är känd för att då och då
stoppa in namn eller avritningar på vänner, kollegor eller familjemedlemmar
i sina serier. Och jag tog chansen att åtminstone stoppa in hans eget
efternamn i en svensk pratbubbla som en hyllning till honom själv. Det var
inte så svårt. (Möjligen kan jag ha gjort det även om det inte fanns någon
motsvarande referens i originalet.)

En annan sak som jag minns från mitt arbete med den här serien är en scen
som säkerligen är Diös-rekord i antalet dåliga vitsar per sida. Kalle Anka
åker i en proppfull buss i New York (eller var det Ankeborg?) medan det
pågår nån sorts meningslös diskussion, som jag av någon anledning fick för
mig att vrida fullständigt ur led för att kunna stoppa in så många ordlekar
som möjligt med diverse lösa och fasta sammansättningar med verbet "gå".
Ingen bra sida att använda som första lektion i svenska för nybörjare.
(Möjligen duger den till att belysa något om våra partikelverbs erkända
snårigheter, men det kommer nog inte förrän i lektion nummer två.)

I dag har jag, utan att göra forskningsarbete i ärendet, inte den blekaste
aning om vad detta buss-samtal berörde i Marco Rotas original.