Några komentarer...

Anders Christian Sivebaek acsive at yahoo.com
Sat Nov 10 10:03:49 CET 2001

KRISTOOFFER skrev om Rosas nye serie

[snip]> historiskt tjafs [snip]
om du generelt synes mye af det Rosa skriver og tegner
er netop det, er der jo kun et at gøre...

[snip]
> drar ner
> berättatrtempot i ståryn?
Kanske det gør det - dog synes jeg selv det var den
bedste serie jeg havde læst indtil videre - netop pga.
af alle de historiske detaljer.

Naturligvis er de kædet sammen - sammenhængene kan
selvsagt ikke dokumenteres - men de passer ind i
historien.

> Berättelsen förklarar inte allt. Hur kom t.ex.
> Columbi loggbok till
> Lissabon? Det sista vi hör om den är att en medlem i
> besättningen tar den
> för att föra den i trygghet. Sedan dyker den upp
> någonstans i Sibirien, där
> en gubbe gömt den efter att ha hittat den i
> Lissabon. Var är kopplingen?
Kanske du har funnet en brist i kobblingerne - jeg
skulle lide at vide hvad Rosa siger til sit forsvar?

Siger i forresten Columbi i genitiv? Vi danskere siger
normaltvis Columbus' - de eneste genitiver som ikke
længere dannes sådan er i min verden Jesu
(undergerninger t. ex.) og Pauli Breve. Endda disse
kan vel skrives Jesus' og Paulus' om man er en modern
dansker...

> Såg någon annars senaste numret av Illustrerad
> Vetenskap?
Vilket er det? Jeg vil låne det på biblioteket.

> Hur mycket sanning finns det i berättelsen (och i
> Rosas serier  överhuvudtaget)?
sanning tror jeg der er meget af - hver eneste enkelte
dato er dokumenteret i det ene eller andet historiske
verk som Rosa har haft sig gravet ned i.
Sammenkædningen udfører han selv - præcis som Barks
gjorde.

> Stämmer det om fredagen den 13:e
> och mordet på
> tempelriddarna?
Det ville overraske mig meget om det modsatte kan
bevises.

> Men en eloge till teckningarna! De var väl gjorda!
De blir bedre og bedre for hver gang.

> Nå't helt annat: Vad tycker ni för övrigt om Jippes'
> omtecknade Barks.historia?
Jeg tror jeg vil synes godt om den - som jeg oftest
gør om Jippes.

AC

=====
Anders Christian Sivebaek