RE: Några komentarer...

Kjell Croné kjell.crone at ifsworld.com
Ons Nov 14 12:38:11 CET 2001

>>Siger i forresten Columbi i genitiv?
>Svaret är nej, ...

Detta är Stefans område och jag känner mig verkligen ute på hal is nu,
men genitiv-i är väl latin, inte svenska.
Det har väl aldrig använts på svenska namn eller ord (?)
Man kan jämföra med latiniserade namn,
vilket var relativt vanligt förr (mer än 200 år sedan)
bland präster, vetenskapsmän etc.,
då Stefan Persson kunde bli Stefanus Petri (gissar jag),
Erik Larsson => Ericus Laurenti,
Bettan Karlsson => Betania Carolia (halvvild gissning)
etc.

C. Columbus är för övrigt en latinisering av Cristobal Colon.

Att skriva "Columbi loggbok" ligger väl på gränsen.
"Columbi ägg" är något helt annat,
nämligen ett gammalt uttryck som lever kvar i språket.
Eller varför inte "Petri tårar", som är titeln på en ganska ny film,
om jag minns rätt ...

Ketilus Coroni