SV: Knase

Per Starbäck starback at ling.uu.se
Tors Nov 15 15:43:41 CET 2001

> Rätta mig om jag har fel (Joakim...?) men såvitt jag vet har endast en enda
> av Hubbards Knase-serier gått i USA och det var i en hyfsat tjock bok
> utgiven av/för GULF (bensinföretaget(?)) och jag tror det var 1968. Det bör
> ha varit enda gången den amerikanska marknaden kommmit i kontakt med Knase,
> åtminstone på väldigt många år.

Några ytterst få gånger har det gått Strobl-Knase också. Inducks
känner till följande:

1966-01 DD 105  "Donald's Buzzin' Cousin" (KA 40/66)
1966-01 WDC 304 "Ducky Date" (Mim) (KA 39/66)
1966-03 DD 106  "Jungle Journey" (KA 12/67)
1980-01 DD 215  "Donald's Buzzin' Cousin" (repris från DD 105)
1984    WDC 509 "Big Prize For Donald" (MP 3/85)

Inte mycket alls alltså. Det hade förstås varit en välgärning ifall
Gladstone hade gett den amerikanska publiken lite smakprov på de allra
bästa Knase-serierna, men eftersom Gladstone-folket själva inte var
uppväxta med Knase så var det väl ingen där som hade kunskaperna och
intresset för att ordna detta. Istället publicerade de 1996 en
italiensk Knase-serie tecknad av Cavazzano, tyvärr grymt nedkortad
så att hela poängen med den försvann. Det var inte konstigt i det
läget ifall de amerikanska Disneyfansen sa jaja, nu har vi sett den
där Fethry som ni europeer tjatar om. Vi är inte intresserade.