Ditt och datt

Per Starback starback at ling.uu.se
Tors Nov 15 17:17:12 CET 2001

Stefan Diös berättade om SPP i Malmö:
> Någon frågade t.ex. om det inte var bättre att återanvända gamla
> figurer i stället för att skapa nya. Då fick vi höra roligt skvaller
> om "internstriderna" mellan de fyra (?) ansvariga redaktörerna på
> Egmont, när det gäller vilka av de äldre och nyare figurerna som har
> något existensberättigande i tidningen. "Vi hatar Stål-Långben", sa
> Stefan till exempel, men fick snabbt ändra sig till att "Ja, jag
> gillar honom ju, men de andra redaktörerna tycker inte att han
> fyller någon funktion". Ungefär. Och så vidare, och så vidare.

Det låter onekligen intressant. Jag undrar hur pass stora samband det
finns mellan redaktörernas åsikter och vilka Disneyserier de själva
har vuxit upp med. Jag minns att Byron Erickson tidigt uttalade ovilja
mot Kusin Knase, t.ex., och jag tänkte att det förstås är för att han
är amerikan och inte hade läst De Rätta Serierna.

> En annan stor händelse för mig under detta arrangemang var att få
> hälsa på Jakob Hallins skägg. Det hade jag inte träffat tidigare.

> Men... vad för slags sommartid har ni i Uppsala? Än har du väl inte
> missat den 18/11 i alla fall!

Oj vad förvirrad jag är. Nå, då får jag en ny chans att missa det nu
på söndag då.

/699 (tidsresenär)