disney och FBI

Per Starbäck starback at ling.uu.se
Mon Okt 29 21:55:16 CET 2001

Bror skrev

> "Mysfarbror" tyckte ju hans barn att han var... Så han var nog ingen ond
> människa som vissa tycks vilja tro.

Jag har nog inget behov av att klistra varken etiketten god eller ond
på Walt, men den där logiken hängde jag inte med på alls... (Ens barn
upptäcker alltid ondska?)

> Det var ju en stor strejk på Disney - som Roy löste - som säkert gav ont
> blod.

Jag har fått ett intryck av att Walt kände sig mycket besviken av
strejken och tog den personligt, men jag tror inte att hans "kärva"
ledarstil är ett resultat av detta. Säkerligen ändrades stämningen på
studion mycket vid den tiden, men det tror jag skedde ändå, mest i och
med att studion växte drastiskt. Strejken tror jag till stor del hade
samma orsaker som dessa förändringar snarare än att orsaka dessa.
Walt själv sa under förhören inför House Committee on Un-American
Activities (1947) om strejken

» I definitely feel it was a Communist group trying to take over my
» artists and they did take them over.

(Förhöret finns online, t.ex. på
<http://eserver.org/filmtv/disney-huac-testimony.txt> och är rätt
intressant.)

(Att jag till synes familjärt kallar Walt Disney för Walt är förresten
för att "Disney" är så inarbetat varumärke för hela koncernen så det
nästan känns nödvändigt att använda förnamnet när man betonar att det
är människan Walt Disney som avses. Med detta ordbruk härmar jag nån
annan - minns inte vem.)

> Men folk som jobbat länge med Walter säger ju för det mesta att han var en
> bra arbetsgivare och itne alls så hemsk som andra arbetsgivare. Speciellt
> inte mot sina konstnärer som han stimulerade mycket.

Tja, många har också vittnat om hur de var direkt rädda för honom.
Men visst var han en stimulans! Det måste ha varit en väldig skillnad
att jobba på Disney där högsta hönset var aktivt intresserad av
animerad film och på nåt annat filmbolags animationsavdelning med en
chef från bolaget som ofta egentligen inte hade nåt egentligt
intresse.

/699 (oamerikansk)