guldböcker och mässan

Per Starbäck starback at ling.uu.se
Ons Sep 12 23:55:16 CEST 2001

Guldbok 1 kommer jag ihåg som ett av de första relativt nya
serieobjekt som plötsligt betingade (som jag tyckte) fantasipriser,
men det var då förstaupplagan innan det hade kommit nån senare
upplaga. Att något som kom ut för bara några år sen skulle kunna ha
ett högt andrahandsvärde kändes då främmande, i alla fall i Sverige.
Jag tror inte att nånting så nytt kostade nåt märkbart förrän då
runt slutet av 80-talet.

Det var nåt jag mest märkte på Glada Gamars (ej riktigt namn)
seriebutik som var utomordentligt trevligt billiga på det mesta, men
som hade såna där överraskande höga priser på några nya saker. (Det
gällde de första numren av Serieparaden också, t.ex.)