NAFS(k)uriren

G ö ran Ribe goran.ribe at post.utfors.se
Tis Dec 3 21:34:50 CET 2002

Som Joakim Gunnarsson skriver är nog de enda av de där Tenggren-bilderna som
publicerats de få som är med i utställningskatalogen.

Det var intressant att läsa om Tenggren i (k)uriren. Själv har jag länge
varit lite kluven till honom. Han är ju väldigt skicklig hantverksmässigt,
och han kan använda en mängd olika stilar. Så många av hans bilder är
verkligen fina. Men samtidigt finns där en viss brist på konstnärlig
substans. Han kan lika gärna göra smaklösa som smakfulla bilder. Det ser man
redan i hans illustrationer till "Bland tomtar och troll". Han har inte
samma konstnärliga kraft och vision som sin företrädare John Bauer.

Men jag har tidvis intresserat mig för honom, inte bara för hans insatser
hos Disney utan också därför att jag som mycket liten hade en period när jag
älskade ett par av hans bilderböcker. I synnerhet en som jag hittade på
bibliotekets utländska barnavdelning, som hette "Cowboys and indians", en
Giant Golden Book från slutet av 40-talet. Det var förstås först som vuxen
jag begrep att den varit tecknad av Tenggren. Den var gjord i en extremt
sötaktigt gullig stil, ganska hemsk egentligen. (Hans Little Golden Books,
varav åtminstone ett par kom på svenska, från samma tid var också gjorda i
den stilen.) Jag växte nog snart ifrån den, men den gjorde starkt intryck på
mig under den tid jag gillade den.

När jag intervjuade Einar Norelius (som efterträdde Tenggren på "Bland
tomtar och troll") i början av 80-talet frågade jag honom om han känt
Tenggren. Det hade han inte, Tenggren emigrerade ju till USA redan 1920, men
han hade tydligen ändå skaffat sig ett mindre gott rykte i Sverige, förstod
jag på Norelius. Norelius berättade ett par anekdoter om honom - bland annat
att han fått sparken från "Bland tomtar och troll" för att han inte höll
deadlines, och då hade han skrivit till förläggaren Erik Åkerlund och vädjat
om att få behålla jobbet, för han behövde ge pengarna åt sin gamla mor. Men,
skrockade Norelius, Åkerlund var inte sentimental av sig, så att komma
dragande med gamla mödrar till honom, det var dödfött!

Göran