SV: Kalle Anka & C:o 45

Joakim Gunnarsson ebay.megton at telia.com
Mon Nov 4 22:07:48 CET 2002

Stefan P. skrev:

> Serien är alltså en omgjord version av en äldre serie (även om det inte
> framgår vilken serie det rör sig om).

Jepp, så är det!
Men... anledningen att jag frågade är snarast att jag själv minns den ursprungliga versionen av serien men inte kan finna den.
För er som inte har Kalle #45 så börjar den med att Oppfinnar-Jocke klipper gräset med sin automatiska gräsklippare och Alexander kommer förbi och finner en femtiolapp. Sedan skall de till att finna ett borttappat diamanthalsband i havet. Jocke genom att använda vetenskap och Alexander genom att använda sin tur. Den som inte finner halsbandet av de två får äta upp sin hatt. Serien slutar med att de båda finner halsbandet och de båda fölorar det. Båda får äta upp sin hatt men Jocke ler och konstaterar att vadet föll ändå ut till hans fördel, då hans hatt är mindre än Alexanders.

OK! Finns det någon mer än jag som känner igen detta?
Eller har jag bara drömt att jag läst den innan?

Undrar

/Joakim.