SV: Kalle Anka & C:o 45

Stefan Diös pyas at swipnet.se
Mon Nov 4 23:46:23 CET 2002

Senast det här hände, vilket är några år sen, kom det en fråga från en
skarpsynt läsare (i det fallet koll. Pekka Malmström) som undrade varför
serien var omtecknad och varför vi inte använde den gamla dialogen som vi
brukar. Extra pinsamt för mig eftersom jag inte hade känt igen serien trots
att den kom från de årgångar i slutet av 60-talet som jag en gång trodde
att jag kunde "utantill". Därför gjorde jag en ny översättning. Det hade
jag aldrig gjort om jag känt till den tidigare publiceringen.

Den här gången var jag lite mer van vid att använda hjälpmedel av typen
INDUCKS och kunde därför snabbt se det vi redan har kommit fram till,
nämligen att serien tycks vara omgjord från ett än så länge oidentifierat
original. Då tänkte jag att det vore riktigt bra om man kunde identifiera
detta original, dels för att det kanske fanns en äldre svensk text att
använda och dels för att få mer fullständiga credit-uppgifter.

Men jag gick bet på uppgiften. De sökmedel jag klarade av att utnyttja inom
INDUCKS var inte tillräckliga för att hitta den äldre versionen av den här
serien. Detta förvånade mig lite, för många av de svenska och amerikanska
årgångarna brukar vara ganska väl kartlagda. (Dessutom undrade jag hur
induckserarna kunde veta att det fanns en äldre version, när de inte
tycktes veta var!)

Motvilligt blev jag tvungen att släppa ärendet och göra en ny översättning
precis som förra gången. Det värsta är att jag efter Joakims inlägg själv
fått en gnagande känsla av att jag känner igen intrigen... tänk om det här
också är en 60-talsserie som jag har glömt bort! Ska man verkligen inte
minnas allt från sin barndom längre?! Vilken fruktansvärd tanke. Jag har ju
redan glömt bort allt som har hänt efter 1978.

Nåja. Det vore ju fortfarande trevligt att få veta mer om seriens bakgrund,
även om det är för sent för att göra något åt dialogen eller
credit-raderna. Om inte annat kan vi få vår nyfikenhet stillad!