Kvacket-rättelse

Johan Rhen johan.rhen at mailbox.swipnet.se
Tors Nov 14 14:46:07 CET 2002

Håkan A skrev:
>Sedan har jag också en avvikande åsikt från artikelskribenten om att
>blanda in moderna TV-serier i den här kvalitetsutgivningen. De hör
>väl inte riktigt hemma i det här sammanhanget?
[...]
>Tycker du verkligen "Knatte, Fnatte & Tjatte på äventyr" är lika bra
>som de kortfilmerna man gjorde fram till 1956?

Hmm, anar jag den alltför vanliga åsikten att allt modernt är skräp? I så fall vill jag bara påpeka att jag helt klart delar Michaels åsikter om att tv-serierna borde ges ut på DVD. Även om jag inte är så överförtjust i just DuckTales (för mycket misshandel av kända karaktärer). Men det finns ett klart nostalgivärde i den "tidiga" Disney Afternoon-perioden 1985-95. Tv-serierna därefter är skräp, enligt min ringa åsikt. (Vilket antagligen är ytterligare ett lysande exempel på hr. Diös "barndomens-årgångar-teori"...)

Och i ärlighetens namn, är inte de tidiga svartvita mussefilmerna ganska tråkiga? Jag ser dem gärna utifrån den filmhistoria de representerar, men som underhållning betraktat är de klart passé. (1940- och 50-talens kortfilmer är en helt annan sak, de tål att ses många gånger än.) Vilket antagligen är orsaken till att utgivningen riktar sig till oss vuxna samlare och inte till en mer generell publik. Sedan kan man ju tycka vad man vill om tjafset med "Limited Editions" och allt vad det heter...

>Är det bara jag som får Michaels brev två gånger?

Ja, och det beror säkert på att Michaels e-postprogram besvarar brevet både till listans adress och din adress. Ett inte särskilt ovanligt fenomen.

/ Johan, koll. 2141
(som var ung i slutet av 1980-talet)