Re: Kvacket-rättelse

hakan.andersson@portgot.se hakan.andersson at portgot.se
Tors Nov 14 15:04:05 CET 2002

Johan Rhen skrev:

>Hmm, anar jag den alltför vanliga åsikten att allt modernt är skräp?
<klipp>
sedan:
>....1985-95. Tv-serierna därefter är skräp, enligt min ringa åsikt.

Så för dig gick gränsen mellan vad som är modernt och inte runt 1995?  :-)

>Och i ärlighetens namn, är inte de tidiga svartvita mussefilmerna ganska tråkiga?

Som hos alla andra företeelser, har även Dinseys kortfilmer en "uppåtgående trend" , en "topp" och därefter en "nedåtgående trend".
De första årens Mussefilmer gick oftast ut på att sjunga och spela. Publiken verkade nöjd få figurer som rörde sig till musik. Någonstans från ca 1933 tycker jag dock att filmerna börjar bli väldigt välgjorda och med mer handling. Nedåtgående trenden börjar väl egentligen redan i början av 40-talet, men det går ganska långsamt, så de flesta 40-talsfilmerna håller än idag.

/Håkan