Re: Något om KA&Co 47/02

Stefan Diös pyas at swipnet.se
Tis Nov 19 02:12:55 CET 2002

Magnus Bark:

>* På Joakims pengabinge står det ju normalt det måttligt snyggt skrivna
>   "JvA", men då och då slipper det igenom ett dollartecken (speciellt
>   i pocketböckerna). Men en kompis påstår att han tidigare sett "Kr"
>   på bingen. Är det någon som vet mer?

Det enklaste är ju att alltid skriva KR där det står $ i originalen. Flera
översättare och redaktörer gör/gjorde nog det, kanske utan att ens tänka på
saken. Men jag har fått för mig att det i många fall blir bättre att
använda initialerna som Joakims emblem, exempelvis på pengabingen. Jag tror
mig ha varit rätt så konsekvent med det i princip sen jag började med KA &
C:o i slutet av 1985. Men jag kan inte på rak arm säga vad som var standard
dessförinnan, allra minst i pocketböckerna.

Jag vet alltså inte ens längre huruvida jag själv har infört
JvA-traditionen eller om jag har tagit efter någon av mina stora
föregångare. Snacka om gaggig... Bäst jag går och lägger mig att sova en stund.