SV: SV: svensk dubbning Fun and Fancy Free?

Per Starbäck starback at ling.uu.se
Fre Sep 6 00:32:21 CEST 2002

Robert Andersson skrev:

> Tatiana Angelini var inte "anonym". Även om de svenska rösterna inte
> namngavs i förtexterna, så skrevs det väldigt mycket om dem i
> tidningarna kring premiären. ...

Det var det jag tänkte, så jag undrade hur ofta det var som du skrev
att "många gånger skulle rösterna bakom figurerna vara 'anonyma'." När
var det så? Och varför?

Tack för rättelserna vad gäller credits och mina korttänkta
funderingar om skivor och soundtrack. Öh, alltså inte tack för mina
funderingar utan för rättelserna av dom!

Förresten: När började man regelmässigt göra soundtrack-skivor till
filmerna? Var det först med Djungelboken? Den har jag i alla fall på
skiva till synes från 1967, men de soundtrackskivor jag har till
tidigare skivor är gjorda senare. (Min Svärdet i stenen-skiva är t.ex.
från 1976.)

/699 Per (anonym)