svenska soundtracks

Mikael Flodin revolvin at gamma.telenordia.se
Sön Sep 8 23:38:23 CEST 2002

Tack för all matnyttig information om Fun and Fancy Free och annat jag fått
från er alla!

När det gäller svenska soundtrack så har jag en LP-skiva från kortfilmen
"Nalle Puh på honungsjakt", omslaget är mycket snyggt med Puh snokandes i
skafferiet. På baksidan av omslaget står: Copyright 1965 Walt Disney
Productions samt alla svenska röster och deras karaktärer prydligt
uppräknade, bl. a. Nalle Puh - Tor Isedal, Christoffer Robin - Peter
Schildt, berättaren - Olle Bergman m. fl.. Skivetikett/bolag på omslaget:
His Masters Voice och A Disneyland Record. Katalognummer är på omslaget:
SGLP 511.

På själva skivetiketten finns andra uppgifter bl.a. årtalet 1966 - det var
förmodligen det år skivan kom ut i Sverige. Alltså före Djungelboken! När
den första LP-skivan med ljud från någon tecknad Disneyfilm kom ut i Sverige
vet jag ej.

Nå, skivetiketten på min Nalle Puh-skiva stämmer ej överens med de på
omslaget. Skivbolag enligt skivetiketten är Odeon/EMI och nummret är PMES
511. Vet någon något om detta? Kanske låg själva skivan inte i detta omslag
från början?

Annan musik med Disney-anknytning finns på LP-samlingen "Melodier som Bedåra
1949" från Sonora. Denna skiva inköptes i början på 80-talet. Här finns
Kerstin Dellert med två nummer: "Lavender Blue" från den mindre kända filmen
"So Dear To My Heart" samt "Make Mine Music" från filmen med samma namn.
Bägge melodierna inspelade den 5 april 1949 med Charles Wildmans orkester.

Någon som har information om andra LP eller CD-utgåvor med tidiga
Disneylåtar med svenska artister? Jag vet att det finns ett svenskt bolag
som heter Refräng och ger ut stenkakor på CD. Jag ringde dit men de sa sig
ej ha någon Disneylåt på någon av sina utgåvor.

1704/Stefan Pernehag