Något mer om KA&Co v38

Fre Sep 20 15:50:03 CEST 2002

Kvack på er;

när jag satt och läste igenom senaste numret av Kalle Anka & Co fick
jag lite olika saker att fundera över, jag ska försöka sammanfatta dem
punktvis här.

* Nytt utseende på omslaget, främst då titeln. Hur länge har vi haft
  den tidigare? Vilka var innan dess? Jag minns en magrare variant
  från tidigt sjuttiotal, och var den inte i två rader på åttiotalet?

* Är det bara jag, eller har ensides-serierna blivit fler och fler de
  senaste åren? Min reaktion är lite blandad - de gamla
  Gonzales-söndagssidorna med alla detaljer är alltid kul att se, men
  de nytecknade är oftast av ganska tvivelaktig kvalitet. Jag läntar
  till att få se lite sidor med 2 förstorade Gotfredson-stripar som på
  förtiotalet

* Jippes! Jippes! Jippes! Den serie som i veckan publicerades (hette
  den "Gnidna gnagare"?) var nog det bästa jag läst av honom på mycket
  mycket länge. Utsökta rörelser och en fin variation på ett klassiskt
  tema.

* Rosa. Jag vet inte, men den här serien kändes lite smått avslagen. Å
  andra sidan brukar inte hans berättelser vinna på att delas upp i
  kortare avsnitt. Man får väl återkomma när den är färdigpublicerad.

* Svinson. Man försöker visst göra en mild variant av MADs gamla
  "Avsnoppade svar på dumma frågor". Jag är inte övertygad, men så
  tillhör jag väl inte heller målgruppen

* Man håller tydligen på att försöka knyta tidningen och siten
  <URL:http://www.ankeborg.egmont.se/> närmre varandra medelst
  webpolls och tävlingar. Kanske ett logiskt steg, vad vet jag

* Madame Mim. Någon eller några på redaktionen tycker tydligen om
  Mamame Mim (och Lille Hiawatha). Denne har mycket fel! Och nytecknas
  gör otyget också. Hu.

* Omslagen ja, den här gången (liksom nästa om man ska tro sista
  sidans reklam) har man en omslagsbild som hör till en serie snarare
  än ett gag. Kommer det att vara så i fortsättningen tro? Jag är
  själv splittrad inför detta

  /koll 2561