Fw: Fel!Fel!Fel!

Kjell Croné kjell.crone at ifsworld.com
Fre Sep 20 15:58:45 CEST 2002

> Stefan P:
S Diös:
> Detta valde jag däremot bort med flit.
> ... det verkade mest normalt i svenskt språkbruk att skriva "Panama" utan
accent.

Självklart! På svenska stavas det Panama.
Annars skulle man inte kunna skriva Tromsö (Norge), Helsingör, Själland
(Danmark),
vilket väl är OK på svenska.
Danskar (och norrmän?) skriver ofta Malmø och det gör i alla fall inte mig
särskilt upprörd.

På tal om detta,
i en skolatlas från 1880-talet, som jag har hemma,
(det var dock inte denna atlas jag själv hade i skolan)
står det inte "Bayern" utan "Bäjern" (Tyskland).
Litet kul, tycker jag. Den stavningen borde vi återinföra.

Kjell