Faktafel i Kalle Ankas Pocket 256

Per Starbäck starback at ling.uu.se
Tis Jan 7 16:37:39 CET 2003

Stefan Persson skrev:

> På sida 161 i Kalle Ankas Pocket 256 står det att Cornelius Knöös
> (med den stavningen) fick sin första mjölktand torsdagen den 12 maj
> 1798. Men om man tar sig en titt på en almanacka från 1798, ser man
> att den 12 maj var en lördag:

Typiskt uppgifter om ankors tänder att vara suspekta!
Något för anatoodontologerna att bita (!) i.

> Enligt juliansk kalender tror jag det var en fredag, vilket också är
> fel. Skandal!

Där blev det fel, för den julianska kalenderns 12 maj 1798 är
nya stilens 23 maj 1798 vilket var en onsdag. Fel i vilket fall
alltså, men rätt ska vara rätt (eller fel ska vara rätt fel, eller vad
man säger).

/699 (som önskar alla jul-ianska läsare en god jul!)