Bambi

Robert Andersson robert.m.andersson at swipnet.se
Ons Juli 30 18:34:43 CEST 2003

Jag råkar ha namnen lättillgängliga pga av jag för en tid sedan hjälpte
Disneys svenska kontor med att svara på samma fråga. Här är namnen:

BAMBI:

Svensk premiär var 4 oktober 1943.

Svensk regi:  Per-Axel Branner
Översättning:  Nils Bohman
Musikarrangement:  Sune Waldimir
Körsång:  Radiotjänst kör
Solister:  Gösta Kjellertz, Anna-Lisa Kronström

De som lånade sina röster till Bambi var, enligt programbladet, trevliga och
skickliga teaterungdomar från Stockholm. De kom från dels Nya Teatern, dels
Dramatiska Teatern.

Från Dramatiska Teatern:
Ivar Kåge (Kronhjorten)
Birgitta Valberg (Bambis mor)
Eva Stiberg (Bambi som ung)
Maj Zetterling (Feline)
Anita Björk (Stampe som ung)
Eva Dahlbeck (Stampes mor)
Ebba Wrede (diverse djur)
Nancy Dalunde (diverse djur)

Från Nya Teatern:
Georg Funkquist (Ugglan)
Agneta Lagerfelt (Blomma som ung)
Nils Kihlberg (Bambi som äldre)
Eric Strandmark (Stampe som äldre)
John Zacharias (Blomma som äldre)
Maj-Britt Håkansson (Felines mor)
Ingrid Östergren (diverse djur)
Eva Wikman (diverse djur)

Lite kuriosa: Den svenska intalningen klarades av på fyra dagar. Sverige
fick inga noter översänt till dubbningen utan Sune Waldimir fick ta ut
musiken direkt från filmen.

/Robert Andersson