Filmrecension

Stefan Diös pyas at swipnet.se
Tis Aug 31 14:21:37 CEST 2004

>"Carlo Collodi (novell)"

Novell vete tusan, det är en rätt så tjock bok med många (korta) kapitel.
Såvitt jag minns den är Pinocchio en både ful och genuint elak figur i
boken och gör inget annat än plågar både Geppetto och alla i sin närhet.

Det kan tilläggas att namnet "Pinocchio" kommer av det italienska ordet för
pinjeträdet, alltså det träslag som dockan tillverkades av. I min ordbok
står det att det betyder "pinjefrö". Det skulle kanske kunna vara "pino" +
"occhio", alltså att ordet för "öga" är inblandat? Det har precis som på
svenskan en hel del bildliga betydelser, t.ex. ögon på potatis osv.