Re: Den fjärde knatten

Stefan Diös pyas at swipnet.se
Sat Jan 10 16:06:35 CET 2004

Jens O:

>Tidigare idag var jag ute och surfade och hittade en sida som handlade om
>den fjärde knatten.
>(<http://www.e.kth.se/~e93_ael/ankism/4knattar.html>http://www.e.kth.se/~e93_ael/ankism/4knattar.html)
>
>Det hela har väckt min nyfikenhet. Är det någon som vet mer om den fjärde
>knatten? namn tex?

Det finns många exempel på att tecknare har gjort sådana missar. Det är väl
lätt hänt att man glömmer sudda i skisserna antar jag. Det finns också
många webbsidor där fans försöker samla ihop förekomsterna, men de 5-6 som
jag har tittat på nu uppvisar en hel del olika exempel, så det är väl svårt
att få ihop alla. Här är t.ex. en sida (ur Peter Kyllings lysande Carl
Barks-sajt) som visar exempel från Barks:

http://www.cbarks.dk/thegoofs.htm

Dock är det sällan någon nämner att det har gjorts en serie som specifikt
förklarar fenomenet med ankistiska förtecken, alltså ger en ankeborgskt
vetenskaplig förklaring till varför en fjärde knatte syns ibland. Rätt kul
tycker jag. Serien skrevs av Lars Jensen, en duktig och kunnig dansk
författare, med dialog av britten Jack Sutter. Tecknade gjorde Santanach
(spanjor, väl, med lite accenter här och där i sitt namn som sällan kommer
med).

Serien gick i Kalle Anka & C:o nr 41/1999 och där fick den fjärde knatten
namnet Skvatte.