SV: [SeF] Björnligan

Magnus Knutsson magnusk at algonet.se
Ons May 19 07:26:14 CEST 2004

>Det stämmer att teorin har citerats i NAFS(k)uriren, fast av mig (i en
>gammal ordförandespalt). Mycket riktigt var det Magnus Knutsson som var

>upphovet till uppgiften. Men om jag inte minns fel så fick jag den
>vidarebefordrad till mig av Daniel Atterbom! Hur som helst: Efter att
>jag skrev det där i NAFS(k)uriren möttes jag från minst ett håll av
>uppfattningen att Björnsligan knappast var känd utanför Stockholm och
>att den Göteborgsbaserade Axel Norbeck knappast hade hört talas om dem.

>Huruvida den uppfattningen var en ren gissning eller om det fanns något

> [...]

Det vet vi inte. Enda sättet att få det bekräftat eller förnekat är att
bedriva nåra månaders arkivstudier. Jag stötte på det hela av ren
slump. Jag höll nämligen på och forskade om moralpanik, d v s
dess ständiga debatter om farlig ungdomskultur, typ serietidningar.
Och då stötte jag på en stor diskussion om förvildad ungdom,
där just Björnsligan drogs fram som exempel på hur illa det kan
gå. Debatten var av den magnituden att den fördes i rikspressen
och även de stora veckotidningarna, så en person med kulturintresse
boende i Göteborg kan säkert ha läst om Björnsligan.

Hälsningar Magnus

  Magnus Knutsson      08-647 70 17
  Solberga Ängsväg 12  070-647 70 31
  125 44 Älvsjö    magnusk at algonet.se