Re: Kalle reser västerut

Josefi ne eruriel_84 at hotmail.com
Ons Okt 6 22:37:42 CEST 2004

Jaha, då tar jag mig friheten att säga vad jag tycker, och det är
att Ankeborg ligger i USA. Är det för att jag är en stor Don Rosa
fantast och han säger så? Kanske lite, men till största delen är
det för att jag har mycket svårt för "spännande specialdimensioner"
och liknande teorier. Ankeborg ligger helt enkelt någonstans på
vårt kära klot, och Amerika är den mest logiska platsen.

Om det sen i en historia verkligen står U.S.A med stora tydliga
bokstäver, som i t. ex. "His Majesty McDuck", blir jag mycket
besviken när det översätts med Calisota (Jag förstår dock varför
det gör det, men det hindrar mig inte från att bli besviken).

Tyvärr är det så att allting ska vara så "upp till en själv" när
det gäller Kalle Anka-serien. Det praktiskt taget omöjligt att säga
något faktiskt om den, mer än att Kalle och hans vänner bor i
Ankeborg, utan att referera till en bestämd tecknare eller manusförfattare.
Vilket enligt min åsikt är synd. Jag skulle gärna
slänga ur mig meningen"Joakim har två systrar och de heter Matilda
och Hortensia" för någon obildad person utan att lägga till orden
"enligt Don Rosa" framför. Lika gärna skulle jag vilja, utan omsvep, kunna
säga att Ankeborg ligger i USA.

       //Josefine