SV: Kul om Bernard & Bianca

Bror Hellman steamboat.willie at chello.se
Mon Okt 11 11:42:28 CEST 2004

> Hade en trevlig kväll igår när jag för första gången bevittnade "The
> rescuers", eller Bernard & Bianca. En skoj film med de klassiska
> Disneyingredienserna. Jag undrar dock varifrån skaparna fick idén att
ianca
> skulle vara från just Ungern. Några idéer?

Well... Disneys filmskapare fick det så klart från Margery Sharps böcker
om Bianca.  Det var inte så ovanligt med centraleuropeiska hjältar i
deckar- och äventyrslitteraturen, och Bianca är ju någon sorts parodi
på "riktiga" sådana, ungefär som att Basil Mus till viss del är en
parodi eller avbild av Sherlock Holmes.

Agatha Christie valde en Belgisk Detektiv för sina böcker...
Hmm...

 // Steamboat Willie