Re: SV: Kalle reser västerut

Erik Bergwall revolution at telia.com
Tors Okt 14 10:19:31 CEST 2004

> Vad det gällde från början var om Ankeborg ligger i USA eller inte, och
det
> tycker jag det gör eftersom Carl Barks placerade det där, och jag tycker
man
> ska översätta USA med USA och inte Calisota eller något annat eftersom det
> redan i så många historier ändå är uppenbart att det är där de befinner
sig.

Men vänta nu, Calisota är ju inte ett svenskt påfund...?

Och om även jag ska ge mig in i denna debatt, så kan jag klargöra att för
mig är det helt likgiltigt var Ankeborg befinner sig. När jag läser Don Rosa
ligger det på USA:s västkust, när jag läser Scarpa ligger det kanske i
Italien eller när jag läser någon annan kanske i ett parallellt universum.
Det spelar liksom ingen roll. Om man därmot är ankistisk forskare måste man
ju rikta in sig på ett speciellt område - annars skulle det finnas många
gånger fler undantag än regler! Men för mig är Ankeborg något
odefinierbart - visst är det kul när Don Rosa låter Joakim träffa president
Roosevelt, men jag tror det är viktigt att komma ihåg att även om Don Rosa
är en skicklig berättare (en av de skickligaste), så är han bara en droppe i
havet. Ibland är Ankeborg här, ibland där - men mest av allt finns det i min
fantasi.

Erik B