RE: Kalle reser västerut

Anders Engwall (KI/EAB) anders.engwall at ericsson.com
Tors Okt 14 15:23:16 CEST 2004

Mattias Hallin:

> Nej -- det finns i Barks serier ett antal tydliga indicier på att
> Ankeborg ligger på USA:s västkust. För mer detaljer, se min artikel
> "Vägen till Mouseton" i NAFS(k)uriren 23.

Ack ja, argumentationen däri är knivskarp. Men det finns
ju andra indicier som pekar lite varstans, t.ex. när man
försöker utröna i vilken klimatzon Ankeborg ligger.

Att det är kallt och snöigt på vintrarna står helt klart,
exemplen är som bekant legio. Likaså står det helt klart
att det inte är längre till öknen än att man kan göra
dagsutflykter dit, t.ex. för att testa sin slagruta eller
för att lägga ut falska ädelstenar att försöka lura
Alexander Lukas med. Så långt går det förvisso med lite
god vilja att placera Ankeborg någonstans i det faktiskt
existerande Kalifornien.

Men sen har vi ju Tröstlösa Träsket, som ligger inte
långt därifrån (100 km enligt en skylt), med alligatorer
och hela köret. Helt plötsligt verkar Ankeborg ligga i
Florida!

Den enkla Sanningen (med stort S) är förstås att Ankeborg
ligger överallt.

/ 2312