Samma serie???

Josef Johansson von_anka84 at hotmail.com
Tis Okt 26 23:26:19 CEST 2004

Kvack!
Av en ren slump råkade jag läsa Kalle Anka & CO nr. 26-2002 samma dag som
jag läste Kalle Ankas Julkul från 1965 och upptäckte då något mycket skumt.
I Kalle Anka & CO på sidan 18 finns ensides-serien "Getdrift" där Teddi
(eller Freddi) byter till sig en get mot sinn pennkniv, men Musse blir inte
alls glad och Kommissarie Karlsson kommer för att hämta geten. Det hela
slutar med att geten tar en stor tugga av Kommissarie Karlssons bil. I Kalle
Ankas Julkul 1965 återfinns, på sidan 95, samma serie (nästan). Det finns
några skildnader: Titel saknas, antalet serierutor är något mindre, dialogen
skiljer något och framför allt, det är Knatte (eller Fnatte eller Tjatte)
som byter bort sin pennkniv och tar hem geten till Kalle!
Någon som kan förklara ovanstånde? Finns det fler sånna här exempel eller är
detta något unikt?

/Josef Johansson, koll. 2656