Vad vore livet utan Kalle Anka & CO?

Asa Johansson Asa.Johansson at littvet.uu.se
Fre Apr 15 10:06:15 CEST 2005

At 05:32 2005-04-15, Karl-Erik Lindkvist wrote:
>Trevligt att höra om hur andra spårat in på disney & Kalle Anka! Åsa, om
>det blir insändare i nästa (k)urir borde Monicas historia komma med där,
>eller hur?

Absolut! Om författaren själv tillåter. Jag tar gärna emot fler berättelser
om hur Kalle Anka och Disney kom in i era liv, så skriv på!

At 08:01 2005-04-15, Anders Gronlund wrote:
>Just insändare eller läsarbrev är nånting som man saknar i kuriren nuförtiden.

Ja, vi i redaktionen saknar också dessa sidor. Problemet är framför allt
att det mesta nu ventileras på listan och besvaras med en gång. Det skrivs
dessutom sällan i en form som gör sig på brevsidan i NK. Vi har helt enkelt
inte haft material att fylla ens en sida i de senaste numren. Om ni antar
uppmaningen ovan ska det dock bli mig ett nöje att återuppliva brevspalten!

Anders igen:
>Det är så hög procent mycket långa artiklar numera att nästan vad som
>helst som är kort skulle vara mycket bra. Men Monicas historia var
>naturligtvis inte "nästan vad som helst". Det var en bra historia.

Ja, det har varit mycket långa artiklar, framför allt på grund av att det i
huvudsak är långa artiklar som inkommer eller har blivit resultatet av mina
förfrågningar. Dessa artiklar har varit mycket bra och intressanta, men
även redaktionen har sett det som ett problem att vi inte har så många
korta artiklar. Redan inför NK 35 efterlyste vi korta artiklar och i
senaste Kvacket fann ni en mer specifik efterlysning av sådana. Jag vet
inte vad det beror på att få hörsammar dessa uppmaningar. Är det brist på
tid? Deadline för nästa (k)urir blir sannolikt efter sommaren, men jag
planerar gärna långt i förväg så det går bra att ta kontakt med mig redan
nu om man vill skriva något i kommande nummer. Många som jag har talat med
har haft teorin att orsaken till att så få artiklar kommer in beror på
prestationsångest när man ser alla de långa artiklarna. Om det är så vill
jag upprepa vad jag har sagt flera gånger tidigare - (k)uriren är öppen för
ALLA! Oavsett om du är ung eller gammal, extremt kunnig inom ett område
eller total novis. Jag har under min tid som redaktör aldrig refuserat en
artikel till NK. Alla artiklar behöver inte vara faktaspäckade eller
analyserande. Om bara lusten och intresset att skriva om någonting finns är
jag övertygad om att det blir bra. Tänk också på att ankismlistan att ett
utmärkt forum för att få hjälp.

Just nu finns det hur mycket utrymme som helst i NK, så sätt er som sagt
ner och skriv! Vi behöver fler Daniel Wennström, Axel Purvin och Monica
Wiegert!

/Åsa