Re: Gröna elefanter

Stefan Diös pyas at swipnet.se
Tis Apr 19 10:35:42 CEST 2005

Ja, beträffande nedanstående skulle jag nog sätta min slant på den serien
som Johan själv misstänker att det är, nämligen "Underliga djur" av Barks
(KA 26-28/67, 4-6/89 samt Guldbok 15). Det är lite för många detaljer som
"nästan stämmer" för att det skulle vara ett sammanträffande.

* Kalle och Alexander konkurrerar i ett fjärran land
* En av huvudpersonerna åker dit i en låda
* Elefanter är viktiga för handlingen

Lägg därtill det lilla indicium att det till övervägande delen är
Barks-serier som folk minns från sin barndom och ställer frågor om, så
känns det som en kvalificerad gissning att skriva upp de små
misstämmelserna på de felaktiga hågkomsternas konto. I serien är det alltså
Alexander som färdas per låda och inte Kalle, och det är inte gröna
elefanter som är nyckelidén utan prickiga. Visst ser vi att den frågande är
"väldigt säker" på sin sak, men med all respekt skulle jag ändå vilja
föreslå att det är en antydan till missförstånd som råder här. Såna små
minnesfel uppstår lättare än man tror under årens lopp. Det har jag sett
åtskilliga exempel på, inte minst hos mig själv.

Det kan tilläggas att en av elefanterna bär ett vackert grönt schabrak i
slutet av åtminstone någon av de svenska upplagorna.

S Diös