Kalle Anka i Småland...?

Olof Siverbo olof.siverbo at bostream.nu
Ons Aug 3 15:48:26 CEST 2005

En enda gång lät Carl Barks ankorna besöka Sverige. Det skedde i "The
Mines of King Solomon" (US 19) från 1957, där Joakim, Kalle och
knattarna tillbringar tre rutor på svensk mark. Joakim är där för att
inspektera sitt glasbruk.

I den första av dessa rutor ser man några hus i bakgrunden (genom ett
fönster). Jag har fått en fråga om dessa rutor från den norske
donadisten Are Myklebust. Han frågar:

> Har dere svenske ankister klart å finne ut om dette referer til noen
> reelle bygninger i Sverige?

Finns det någon på listan som har en teori om saken? Eller som har
hört/läst någon teori? (Själv kan jag inte minnas några diskussioner
alls i den här frågan, vare sig i NAFS(k)uriren, på något möte eller
någon annanstans.)

Are skickade mig en inscanning av rutan, som jag gärna skickar vidare
till den som så önskar.

Ankhälsningar,

Olof