SV: Carl Barks samlade - ocensurerat?

Joakim Gunnarsson ebay.megton at telia.com
Fre Juni 10 21:34:46 CEST 2005

Erik skrev:
> men i broschyren står det att
> man "grävt fram originalen" och att historier som tidigare varit censurerade
> kommer att ges ut i ursprungsversion. Betyder det att man kommer att få se t
> ex Voodoo-doktorns hämnd och Darkest Africa som de såg ut när de
> publicerades i USA första gången?

Står det verkligen så?
Nån måste fått det hela om bakfoten för majoriteten av originalen är förstörda.
Däremot har man letat fram så bra reprokopior som möjligt. Serierna är tänkta att återges så nära Barks egna ursprungsversioner som möjligt. Med andra ord: Har Barks tecknat fel vid något tillfälle så går man inte in och korrigerar ens det.
När det gäller Darkest Africa tror jag inte att det finns nåt material bevarat. Min *gissning* är att man där slår bort färgerna från det publicerade materialet för att skapa nytt underlag. Vad som helst är bättre än den hemska omtecknadeversionen...

Första boxen är snart färdig och jag kan inte annat än varmt rekommendera den. Förutom alla serierna finns det med så mycket kul och intressant extramaterial att till och med de svartvita seten ligger i lä. Allt material som dykt upp på senare tid och som inte fanns med i de svartvita finns äntligen samlat här. :-)

/Joakim.