SV: Kommentar till WDC79

Stefan Diös pyas at swipnet.se
Sön Aug 27 15:46:01 CEST 2006

Joakim Gunnarssons inlägg nedan besvarar
uppenbarligen en fråga i ett tidigare inlägg, som
av någon anledning inte nått fram till min
virtuella brevlåda. Men mystiken klarnade när jag
fann frågan i ankismlistans online-arkiv.

Jag kan absolut hålla med frågaren om att man
hade kunnat ta med originaldialogen, eller en
sammanfattning av den, i kommentaren i CBSV.
Förmodligen tyckte jag att det i så fall hade
krävts en förklaring också, och så blev jag rädd
att det skulle kräva för mycket utrymme. Det kan
mycket väl ha varit ett dåligt beslut, och det
får jag i så fall ta på mig skulden för.

Det är en delikat uppgift att hitta alla
uppgifter som skulle kunna tas med i
kommentarerna till varje serie, att verifiera dem
så gott det går, att välja vilka som ska få plats
och att formulera dem någorlunda korrekt och
konsekvent. Noggranna läsare kommer att märka att
detta långt ifrån alltid lyckas särskilt bra. En
typ av uppgifter som nämns i vissa kommentarer
kanske saknas i kommentarer till andra serier,
där de skulle ha varit minst lika relevanta, och
så vidare. Det är mycket svårt att hålla alla
sådana detaljer konsekventa under en tidrymd av
3-4 år - på ett sätt målar man in sig i ett hörn
redan i samma stund som man bestämmer sig för att
alls ta med sådana kommentarer i böckerna.

Men jag vill ändå försöka så gott jag kan.
Förhoppningsvis finns det något i kommentarerna
som kan intressera läsare som kanske inte kan
alla Barks-fakta på sina fem fingrar, men som
ändå har ett intresse för serierna och deras
bakgrund - även den svenska utgivningen. Man vill
naturligtvis undvika rena felaktigheter, men en
viss mängd av inkonsekvenser och utebliven information är nästan ofrånkomlig.

Se även mitt inlägg nyligen med rubriken "Fel i
CBSV", där jag uppmuntrar felfinnare att höra av
sig till listan. Även frågor av den här typen är
naturligtvis välkomna. Om jag hinner ska jag
försöka svara så gott jag kan, när det gäller
sådana ärenden som jag är inblandad i.

S Diös