SF-stridsvagn i KA & Co?

Johan Anglemark johan at anglemark.se
Ons Dec 6 11:09:16 CET 2006

Inkommet brev från tidningen Din Teknik. Enligt kompletterande uppgift
tror Bogatir att tidningen som åsyftas är en KA & Co. Någon som vet
eller har 1956 års årgångsböcker tillgängliga?

"Hej!

Jag skriver en artikel om den svenska Stridsvagn S (Stridsvagn 103) för
tidningen Din Teknik. Mannen bakom stridsvagnen hette Sven Berge och han
fick idén till den annorlunda konstruktionen när han läste en science
fiction-serietidning om en tänkt invasion år 2000. Han måste ha läst
serietidningen någon gång 1956 eftersom han började skissa på
stridsvagnen "den sista lördagen i augusti 1956".

Jag har fått informationen från en intervju i tidningen Teknik För Alla
från 1963, men där nämner Sven Berge inte namnet på serietidningen.
Eftersom Sven Berge är död sedan länge är det svårt att ta reda på
vilken tidning det var han pratade om.

Kan ni hjälpa mig att hitta namnet på tidningen? Det vore oerhört
intressant att se en bild på det som senare skulle bli "Sveriges
stolthet på slagfältet".

Ring gärna!

Vänligen:

Paul Bogatir