Bror Räv/Redlige John.

Anders M Olsson anders.m.olsson at abc.se
Fre Dec 8 14:13:17 CET 2006

> I KA&C:o nr 2 1951 i en texthistoria lär redlige john dyka upp igen som John
> Skälm. Framgår det av texten att det är Redlige john från Pinocchio, eller
> måste jag leta fram WDC 118 för att få reda på det?

Att det verkligen är Redlige John från Pinocchio syns i texten eftersom
han har sin kompanjon, katten Giddy (dvs Gideon), med sig. Det syns även
på bilden att detta inte kan vara några andra än Redlige John och Gideon
från Pinocchio.

> I KA&C:o nr 10 1953 så är Bror Räv med, men det är en text-historia. Kallas
> han för Redlige John i den?

Ja, det stämmer. Det är Bror Räv på bilderna, men det står Redlige John
i texten.

> I KA&C:o nr 4 1959 så sägs "Redlige John" dyka upp i en Bror Kanin-historia.
> Är det inte bara Bror Räv som dyker upp, eller har han fått fel namn eller
> något?

Det tycks verkligen vara Redlige John som dyker upp i serien, eller i
alla fall någon som är väldigt lik honom. Men så vitt jag kan se nämns
han aldrig vid namn. Det kan absolut inte vara Bror Räv.