SV: SV: SV: Hur fick Långben sitt svenska namn?

Bror Hellman m8100 at abc.se
Fre Mars 3 11:19:37 CET 2006

Jag har annu inte hittat något nytt Långbenmaterial, än, men Klasse Häst
verkar ha hetat "Krakberg" (av Klarabella kallad "Krakis") från första
början i Stockholms Dagblad. Första äventyret var YM002 (naturligtvis) och
översättning, rättigheter, själva äventyret, etc. fortsätter in i
Stockholms-Tidningen 20 November 1931 och framåt. Serierna i SD/ST är
numrerade i löpande numrering. Första strippen i ST har löpnumret "270".

I Stockholms Dagblad och Stockholms-Tidningen så står det att Stockholms
Dagblad har ensamrätt på figuren i Sverige.. dvs. även Merchandise. Det
borde betyda att SD/ST var enda tidningen i Sverige som publicerade
Disneyserier fram till 1934 - detta trots att SD/ST var väldigt lokala
tidningar.  Finns det något bevis på motsatsen? Finns det någon som sett
Dagsstrippar före 1934 som gått i någon annan tidning i landet?

Finns det någon som sitter på en medlemsnål i Musse Pigg-Kamraterna?  Jag
har aldrig sett någon och det finns inga bilder.  Det finns två varianter av
nålmärkena, men ingen ledtråd till hur de skall se ut har jag.  Om någon
snubblar över en sådan så vill jag antingen köpa loss den eller i alla fall
FÅ BILDER av den.  Klubben gav även ut brevmärken, och ett brevmärke ser ut
så här:
http://www.seriewikin.serieframjandet.se/index.php/Bild:Musse_Pigg-kamratern
a.png
.. om det kan vara någon ledtråd.