LEGO reklamserierna...

Anders Engwall (KI/EAB) anders.engwall at ericsson.com
Tis Mars 28 14:40:47 CEST 2006

Bror Hellman undrade för ett tag sen:

> På 70-talet gick det en reklamserie för Lego med två små barn
> i huvudrollen i Kalle Anka & C:o.
>
> Vem gjorde dem? Någon som vet något om den seriens historia?

Inte för att jag vet något om upphovsmän, men de här serierna förekom redan i slutet av 1960-talet. Jag är tämligen säker på att det var åtminstone så tidigt som 1968.

Dessutom tror jag mig minnas att teckningsstilen ändrades rätt påtagligt efter ett tag. Bl.a. moderniserades barnens utseende vilket bl.a. yttrade sig i ny klädstil samt att pojken blev långhårigare.

Skulle kunna leta rätt på gamla nummer med exempel, men det kan ju ta ett tag. Detta är inte precis nåt som har indexerats.