Omedelbar hjälp efterfrågas!

Asa Johansson asa.johansson at littvet.uu.se
Mon Juli 30 15:00:09 CEST 2007

Hej alla!

Jag undrar om någon vänlig själ kan hjälpa mig med två saker:

1. Sammanfatta handlingen i en KA-serie som heter
"Poetisk rättvisa" (nr 24/1996) ganska grundligt
samt ge mig sidhänvisningarna till serien. Det
som framför allt intresserar mig är vad som händer en figur som heter Uno Löje.

2. Detta har inte med ankor att göra, men på den
här listan är ju folk experter på det mesta so
here we go: I den svenska översättningen av en
strip från vuxenserien Pondus av Frode Øverli
publicerad i Dagens Nyheter 2002 förekommer en
Runo K. Böjer som får frågan om det är något i
hans poesi ”som kan fungera som brandfackla i
litteraturdebatten” varpå man förstår att han
tänker visa upp sin bara bak. Reaktionen från
huvudpersonen och hans fru i TV-soffan är:
”Oväntad vändning!” följt av ett ”Absolut!” Jag
skulle vilja veta var denna strip finns i
original (gärna inkl. sidhänvisning) och vad
denne Runo K. Böjer heter i det danska originalet.

Jag är tyvärr sent ute och behöver dessa
upplysningar snabbt. Den/de som ger mig en eller
båda av dessa upplysningar först lovar jag att
skicka ett exemplar av min kommande
doktorsavhandling till, där jag tänker hänvisa till dessa båda serier.

/Åsa, som antagligen också kommer till bokmässan och gärna träffas i så fall.