Griskanorre eller grisenin?

Anders Berglund anders.blund at gmail.com
Tors Apr 17 19:30:18 CEST 2008

Jag lade fram detta intrikata spörsmål vid middagsbordet, och fick följande
inlägg att vidarebefordra från min hustru och min systers brorsöner:

   - "Griskanorre - det låter fetare!"
   - "Grisenin låter lite väl enkelt, som grissini eller så. Det retar
   inte fantasin. Griskanorre är något mer att sätta tänderna i."
   - "Inget av dem är ju särskilt likt originalet."

Själv - alltför impregnerad av båda versionerna för att orka ha en klar
uppfattning - noterar jag också att djurets utseende heller inte matchar
originalordet; var ser man kaninen? Och varifrån kom egentligen grisen?

Ja, det var det. En viss övervikt för griskanorren, alltså. Och inget som
bidrog till någon lösning :-)