Scarpa, credits och Barks

Joakim Gunnarsson sekvenskonst at telia.com
Ons Apr 23 19:28:26 CEST 2008

Kalle 18/19 har precis landat hos mig (ute 29/4) och jag måste bara tipsa om fortsättningsserien som börjar i det numret: "Musse och Långben   Fort med fotoner" av Scarpa, Boschi och Del Conte.
    Det här är tydligen en gammal serie från 80-talet som legat och samlat damm någonstans (Nån som vet?) men som av koden GEM 106 att döma hittats av Gemstone och nu går i KA & C:o.
    Jag fick bara såna härliga 80-tals vibbar av den. :)
Kändes nästan som om man var 10 igen. Ett Musse och Långben-äventyr av sorten som bara gjordes på 60-, 70- och 80-talet. Ni som växte upp med fortsättningssserier tecknade av Murry vet vad jag menar, hoppas jag. Den börjar lite trevande kan jag säga, men tar sig mot slutet av första delen.
    Hur ska det sluta... :)

Nån som har en åsikt om de långa creditslistorna längst ned på varje series första sida förresten?
Som exempel kan jag ta första serien i senaste numret:
"USA 1957. Manus och teckningar: Carl Barks (CBSV 16). Översättning: P.A. Westrin. Tidigare publicerad i KA 16/1958 och 10/1976 samt i Kalle Ankas Bästisar 20 (1984)."
Nog känns det som att vi från att inte ha fått nån info alls förr numera översköljs med för mycket av den varan?

Kunde kort och gott ha räckt med:
" Manus och teckningar: Carl Barks. Först publicerad i KA 16/1958."
med uppgiften om översättare lämpligen placerad i kolofontexten bredvid den ordinarie översättarens.
De övriga uppgifterna känns lite för fan-artade och de finns ju tillgängliga på nätet för alla som är intrtesserade.

Vad tycker ni andra?

Har också lagt upp ett opublicerat Barkssynopsis på min blogg: http://sekvenskonst.blogspot.com för den som inte kan få nog av Barks. :)

Hälsar

/Joakim,
som lyssnat på Paul Murry vädra sina åsikter om Walt Kelly i sin ipod tidigare idag. :)