Hrmpf...

Stefan Diös pyas at swipnet.se
Ons Aug 20 13:09:44 CEST 2008

Per Starbäck om Alfapet/Scrabble i Kalle Ankas värld:

>Jaså minsann? Men händelsevis råkade jag bläddra i en relativt ny
>Kalle Anka-tidning häromveckan, och vad såg jag då? Jo, Kalle Anka
>jobbande som livvakt åt den unga popidolen Poppy med vilken han bland
>annat spelade just Scrabble vilket kallades för just "Scrabble"! Kan
>man inte lita på vad du skriver här?!

Nej, det är förskräckligt egentligen. Inte ens i
Ankeborg kan man lita på att utvecklingen står
stilla för evigt. Vad ska man då ha för fast
punkt i tillvaron?! Det står till och med
"skateboard" och inte "rullbräda" i tidningarna
nu för tiden!!! Ångesten är total.

Ett par år efter att jag skrev det citerade
inlägget, närmare bestämt i KA 29/02, dök det
verkligen upp ett tillfälle då spelet Scrabble
nämndes i Ankeborg. Jag följde utvecklingen noga
på den tiden och bedömde att de svenska läsarna
fortfarande inte var mogna för ordet Scrabble,
även om det var den formellt korrekta termen
redan då. Som så ofta i översättning av
skönlitteratur gäller devisen "Det korrekta är inte alltid rätt".

Den gången hade jag turen att spelet inte syntes
i bild, varför jag bytte ut det mot Monopol. Det
är ett välkänt spel i svensk kulturhistoria, och
det passade dessutom minst lika bra i just den
serien eftersom det var miljonärer som spelade.
Men annars hade jag nog varit tvungen att skriva "Alfapet".

Sen gick det ytterligare några år, och så kom
serien som koll. Starbäck råkade hitta: "Stjärna
utan hjärna" av Gorm Transgaard och Rodriques i
KA 6/2006, en dramatisk historia om Bernhard
Järnhård, Svenne Spänn och Poppy Bopp. Och där
spelas det Scrabble på ett sätt som inte kan missförstås.

I mina anteckningar från den tiden kallar jag
detta "ett av de mest maffiga dilemman jag mött
på länge i det här jobbet". Det gällde alltså att
bedöma om ordet Scrabble hade trängt så djupt in
i det svenska medvetandet att det kunde användas
i en Kalle Anka-tidning, eller om en alldeles
övervägande majoritet av läsarna skulle bli
störda och förvirrade eftersom de fortfarande
trodde att det hette "Alfapet". Den gången beslöt
jag alltså, till skillnad från tidigare, att
utvecklingen verkligen hade nått så långt. Spelet
Scrabble hade spritts på Internetsajter och genom
reklamkampanjer och tidningsreportage. Till och
med Nationalencyklopedins nätupplaga hade en
korrekt redogörelse för namnändringen, och det
var nog det som slutligen fick mig att väga över.
Det korrekta hade till sist blivit rätt.

Det var skönt att äntligen lyfta ut
Scrabblespelet ur garderoben på det viset, kan
jag tillägga, och händelsen väckte även viss
uppmärksamhet på Svenska Scrabbleförbundets
nätforum vill jag minnas. (Jag har dessutom
antecknat att jag tyckte att serien var mycket
bra, rent bortsett från Scrabbleinslaget, och att
jag hade roligt åt den nästan hela tiden.)

>Kalles replik
>
>   Då lägger jag "zebra" med "fez" på trippelruta åt två håll och
>   dubbel ordbonus ... 108 poäng!
>
>visar för övrigt att de hade den nyaste utgåvan av spelet, där Z är
>värt hela 10 poäng istället för bara 8 som tidigare.

Helt riktigt noterat. Ska utvecklingen gå framåt,
så ska den! Jag var noga med den uträkningen. I
originalet hade det stått att ordet ZEBRA gav
just 108 poäng. Jag tror inte att det byggde på
en detaljerad poänguträkning enligt spelets
regler, men det kändes som en kul tillfällighet
att det ganska lätt gick att få till samma poäng
enligt svenska regler, med en viss specifikation.

>Här ger serien en förlegad bild. Alla vet ju att det är ute att spela
>Scrabble och att det är mahjong som gäller nu.

Jaså? Så fort har utvecklingen inte gått framåt i
Ankeborg i alla fall. Då måste man gå tillbaka
ända till förra årtusendet och slå upp sidan 25 i
KA nr 35/1999. Där trillar en ny granne in genom
Kalle Ankas fönster och passar på tillfället att
fråga: "Spelar du mahjong?" Mer än så får man
inte veta om det spelet. Så det måste vara väldigt tråkigt!