Ang: Block

Stefan Diös pyas at swipnet.se
Tis Dec 16 13:36:23 CET 2008

Stefan P:

>Som jag har förstått det, ska Barks' skissmanus
>i vissa fall ha försvunnit, med resultatet att
>Strobls/Wrights/m.fl. färdigtecknade serier är
>den enda tidigare version som fortfarande
>existerar. Eventuellt ska Fursten av Blabdag
>(King Scrooge the First) vara en av de serier
>som det endast finns en färdigtecknad version
>av. Hur kommer det sig att dessa har ritats om,
>när inte Vicars serier har ritats om?

Jag tror att man har lyckats spåra upp de flesta,
om inte rent av alla, av de tidigare saknade
skissmanusen. "Fursten av Blabdag" hör till dem
som definitivt har hittats. Det är tryckt i sin
helhet i CBSV 28, sid 193-213.  Det föregås av en
artikel, "Blabdag återskapat", som berättar mer
om serien, bland annat om skillnaderna mellan
Barks textmanuskript, som länge varit känt, och
det nyligen funna skissmanuset. Det var intressant läsning för mig i alla fall.

Skulle det fortfarande vara något
gröngölingsmanus som saknas (och jag är inte ens
säker på att det är så, utan att kolla närmare),
antar jag att man lät Jippes nyteckna även det,
så att hela gröngölingssviten skulle bli mer homogen.