Kalle Anka och c:o 27.. Tummen ner..

Lars Weigl lucidor at gmail.com
Fre Juni 27 04:48:39 CEST 2008

2008/6/27 Adam Linde <adam at ppp.se>:

> Jag är även en av dem som (på seireforum igen) klagar mest på "de djäääävla
> Holländarna" som jag tycker, precis om ni, bygger sina historier på redan
> dödade trådar. De har inga bra tecknare, och defenitivt inga bra
> manusförfattare. Det är kanske tack vare deras serier som jag lärt mig att
> uppskatta mcGreal, eller snarare att titta ner till namnrutorna lite oftare.
> mcGreal-serier har jag egentligen alltid gillat, bara ine vetat att det var
> samma personer alla gånger.

Visst är det så att många av holländarna gör taffliga teckningar, men
varken Mau eller Bas Heymans hör till dem. Tvärtom tycker jag att de
hör till de bättre anktecknarna, men fint kroppspråk, bra
ansiktsuttryck och enkla men fungerande bakgrunder.

Vad gäller upprepning av manus så är ju Barks själv en av de största
syndarna. I hans historier hittas det naturälskande småfolk i skogen,
i grottor och på Hawaii. Gentlemannatävlingen som blir översvämmad
förekommer minst två gånger, dels i parken där de ska hitta blommor,
dels på stranden där de ska hitta snäckor. Botten har gått ur
pengabingen två gånger. Det finns säkert mer.

Jag har tittat igenom ett hundratal tidningar i kväll och jag tycker
inte att de holländska serierna är nämnvärt mindre originella än
övriga länders. Däremot är som sagt flera av deras tecknare under
genomsnittet, och det är kanske lättare att lägga märke till brister i
manus om teckningarna inte heller är så bra.