Kråkberg i repris!

Stefan Persson spe at inducks.org
Tis Nov 18 21:18:50 CET 2008

On 2008-11-18 20:29, Stefan Diös wrote:
> Vill inte, därför att jag tror att texten ofta är mer än en aning
> föråldrad, eller olämplig att använda av andra skäl.

"Andra skäl" skulle här vara att Hemmets veckotidning i början envisades
med att ta bort pratbubblorna och ersätta dem med text under rutorna.
Därmed passar förmodligen inte texten in i pratbubblorna.

> Och "Skogvaktaren", säger du, det var ju lite lustigt. Jag trodde att
> Långben hette Moppe i gamla HV, men jag har ju inte studerat detaljerna
> så noga. I original är det alltså "Dippy Dawg", som allmänt anses vara
> samma figur som senare fick namnet Goofy, alltså Långben.

Moppe hette han i gamla HV. I lite nyare HV heter han Långben. HV verkar
vara den första tidning att använda namnet Långben, men jag kan ha fel. I
just denna serie hette han dock Skogvaktaren, av okänd anledning.

Stefan