Re: Kalle Anka och hans vänner önskar God Jul

Andreas K A Eldh andreaseldh at yahoo.com
Tis Dec 8 11:05:04 CET 2009

Kvack!

Hur är det med dubbningar? Lady och Lufsens servitörer sjunger fortfarande "jovliga natt" på Julafton, men mig veterligen gäller "ljuvliga natt" på alla VHS- och DVD-utgåvor.

På dessa filmer pratar Bengt Feldtreich och överröstar de amerikanska originalrösterna:
Kalle i djungeln
Plutos Julgran
Musses husvagn

Men hur är det med de andra? Jag har för mig att Snövit bytte Julaftonsdubbning c:a 1980.

Och klipp? Musses husvagn, Tomtens verkstad, Robin Hood och Kalle i djungeln är klippta. Några fler?

Andreas