Re: Fjärdeknatte

Olof Siverbo olof.siverbo at gmail.com
Sön May 24 14:34:42 CEST 2009

Tomas Eklund:

> Den här diskussionen om en fjärde knatte har väckt min nyfikenhet. Hur
> förklarar man den fjärde knatten? Är det bara ett "bus" från tecknarens
> sida? Eller finns det något djupare dolt budskap...?

Vad gäller Carl Barks tror jag inte att han ritade någon fjärde knatte
med avsikt.

Enligt den utmärkta danska Barkssajten cbarks.dk hände det fyra gånger
att CB tecknade en fjärde knatte. Rutorna finns här:

http://www.cbarks.dk/THEGOOFS.htm

I tre av dessa exempel kan man nog hävda att den fjärde knatten bara
är en vanlig gröngöling som råkar likna Knattarna. Men rutan från
Matterhorn är svårare att argumentera bort! Gissar att CB inte var
helt fokuserad när han ritade den där bilden.

/Olof