Jag Kalle Anka

Per Starbäck per.starback at gmail.com
Tors Sep 3 09:26:49 CEST 2009

Med anledning av http://nafsk.se/best/cblong/ jämförde jag hur urvalet
i några Jag-böcker ligger till på listan över Barks bästa långserier.
Det finns 113 serier på listan, så en snittposition är att hamna på
plats 56,5. Snittpositionen för Vi Katte Fnatte Tjatte är nästan exakt
detta: 56,6.
(Bästa historia: Första mötet med Guld-Ivar Flinthjärta.)
Snittpositionen för Jag Farbror Joakim är till och med lite sämre med
alla (för) sena
historier: 60,9. (Bästa historia: Åter till Alaska.)

Men urvalet i Jag Kalle Anka är fullständigt fantastiskt. Alla Barks
sex bästa historier är med, och snittpositionen är 11,3! Det är bara
Frusna
guldet på plats 22 och Kungstigrarna på plats 37 som inte hör till tjugo-i-topp.

/699 (som inte kommer med nåt nytt - att urvalet i JKA är fantastiskt
vet förstås alla vi som växte upp med den)