Jag Kalle Anka

Tomas Eklund tomas at eklund.com
Tors Sep 3 14:01:45 CEST 2009

Allt tal här på listan om Carl Barks, CBSV, hur överlägsna hans ankhistorier
är och så vidare har förstås gjort mig nyfiken. Jag är ingen "riktig ankist"
utan lurar bara på den här e-postlistan i egenskap av konstig KAP-samlare
som slutat läsa böckerna för länge sedan.

(Varför samlar man på KAP om man inte läser dem? Tja, jag började
prenumerera som ung och sen har det fortsatt. När pocketarna började bli
riktigt dåliga hände det att jag bara la dem på hyllan och hoppades de
skulle bli bättre längre fram. Till slut hade jag så många att det enda
rimliga var att antingen göra sig av med alla [till brakförlust] eller att
se det som en samling och fortsätta samla. Eftersom jag är en nostalgiskt
lagd person valde jag det senare alternativet. På något märkligt sätt lurar
en liten skum tanke i min hjärna om att jag en dag kommer att bli liten igen
och faktiskt vilja läsa igenom alla pocketar, på något osedvanligt regnigt
och tråkigt sommarlov i Nangilima... Nåja, nu sprang jag ifrån ämnet.)

Mitt fönster in i ankvärlden har alltså varit Kalle Ankas Pocket, där det
som bekant figurerar väldigt få Carl Barks-historier.

När Car Barks Samlade Verk annonserades blev jag sålunda lite sugen på att
köpa det, bara för att få veta exakt hur bra han egentligen var. Men
prislappen avskräckte. Jisses. Hade jag haft pengarna så, okej... Men det
hade jag inte. (Hoppas att man återanvänder materialet för att i framtiden
ge ut en budgetversion av verket i pocketformat!)

Jag tackar därför för tipset om Jag-böckerna och då särskilt "Jag Kalle
Anka". Trevligt att kunna köpa en enda bok och få de sex bästa Kalle
Anka-serierna på en gång! Tråkigt nog har den inte nyutgivits på ett tag och
står således inte att finna hos exempelvis Adlibis eller Bokus. Jag får väl
undersöka hur pass frekvent den annonseras ut på Tradera...

Finns det annars något alternativt lästips, lämpligt för en person som just
blivit lite för nyfiken på Carl Barks och "det bästa av det bästa" för att
kunna låta saken bero? Jag menar... när folk kan lägga över 20000 kronor på
några böcker så måste det ju vara förbaskat bra historier?

Med vänliga hälsningar
Tomas Eklund