Jag Kalle Anka

Stefan Persson spe at inducks.org
Fre Sep 4 19:01:17 CEST 2009

On 2009-09-04 18:19, Tomas Eklund wrote:
> Stefan Persson:
>
> Jag trodde KAP-serierna var gjorda direkt-till-pocket. Men så är alltså inte
> fallet?

I de äldre pocketarna är det många serier som är gjorda direkt till amerikanska
serietidningar och därför är 4-stripp i original. Sedan har de gjorts om till
3-stripp (och förmodligen även översatts till italienska) innan de översatts
till svenska och publicerats i Kalle Ankas pocket.

Sedan finns det en massa italienska serier i pocketarna. Dessa är gjorda direkt
till Topolino och därför är 3-stripp i original. Sedan har de översatts till
svenska och publicerats i Kalle Ankas pocket. Några av dem har beskurits eller
ändrats på annat sätt, men många av dem är oförändrade.

Sedan finns det en ramberättelse i de flesta äldre pocketarna. Dessa är gjorda
direkt till den italienska motsvarigheten till Kalle Ankas pocket, och har sedan
översatts till svenska. Det ska finnas något (några) fall där man tagit fram
saxen och blandat sidor från olika ramberättelser, men normalt är de oförändrade.

Stefan