Re: Fantagraphics Barks-böcker

Per Starbäck per.starback at gmail.com
Fre Jan 6 13:47:28 CET 2012

Göran Ribe undrade:
> Hur pass strikt kronologiskt uppställd är boken? Är serierna verkligen
> ordnade efter de datum Barks antecknat att han skickade dem till förlaget?

De tänker publicera *volymerna* i kronologisk ordning, men jag tror
att det blir publiceringsordning snarare än inskickningsordning.
Däremot är serierna omkastade inom volymen, med en uppdelning mellan
"The Adventures", "The Short Stories" och "The Gags". I slutet av
boken finns ett avsnitt som listar "the order in which the stories
within this volume were originally published". Den är dock lite skum
genom att Firestone Giveaway 48 listas insprängd mellan serier från
DDOS 203 (som förvisso kom samma månad).

Du kan se ordning i Inducks på http://coa.inducks.org/issue.php?c=us/CBDL+++1 .
Det för mig över på vad denna bokserie egentligen heter, då Inducks
tydligen kallar den "The Complete Carl Barks Disney Library". På
omslag och titelsida står bara volymens titel, men i det där avsnittet
om var historierna först publicerades kallas hela serien "The Carl
Barks Library". Suck, det namnet är ju redan överanvänt!